Sådan får du en bedre åbningsrate med Mailchimp

Hvis du sender nyhedsbreve ud, kender du sikkert allerede tjenesten Mailchimp. Du bruger den måske endda allerede.

For god ordens skyld, så alle er med: Mailchimp er en tjeneste til udsendelse af nyhedsbreve og har ry for en høj leveringssikkerhed. Det er ikke helt tilfældigt, da folkene bag Mailchimp også står bag SMTP-tjenesten Mandrill, som mange benytter som SMTP-server til udgående post.

Mailchimp

Selvom du benytter Mailchimp kan du alligevel opleve, at din åbningsrate måske ikke er så høj, som du ville ønske.

Der er en masse du kan gøre med selve nyhedsbrevet og din emne-linje, for at sikre, at flere finder nyhedsbrevet interessant.

Det vil jeg ikke komme ind på her. I stedet vil jeg se nærmere på de tilfælde, hvor nyhedsbrevet ryger i spam-mappen hos modtageren, med de resultat at det slet ikke bliver læst.

Der er heldigvis hjælp at hente, nemlig en lidt skjult indstilling i Mailchimp, som både virker i gratis-versionen og den betalte version.

Indstillingen giver dig en pænere afsender-adresse, men vigtigst af alt, så forbedrer den din troværdighed som afsender og sikrer også at dit nyhedsbrev når frem til modtageren.

Sådan ser din afsender-adresse måske ud i dag?

Fremgangsmåde hos Mailchimp:

  1. Log ind på Mailchimp
  2. Når du er logget ind, så klik på dit navn i øverste højre hjørne og gå ind på Account.
  3. Gå herefter ind under Settings -> Verified domains.
  4. Her kan du verificere dit domæne. Dette gøres i to trin:
    1. Indtast en e-mail adresse på domænet. Herefter vil du modtage en e-mail med et link, som du skal klikke på for at verificere domænet.
    2. Opsæt en SPF- og en DKIM-record i DNS-indstillingerne for domænet. Det er to tekst-felter du skal opsætte. Oplysningerne får du fra Mailchimp.
      Det er med til at verificere, at afsender-adressen og domænet hører sammen og dermed rent faktisk er den man giver sig ud for at være.

Wupti! Så har du fået en pænere afsender-adresse og samtidig sikret at dit nyhedsbrev når frem til modtagerne.

2 kommentarer Tilføj din

  1. Sofja siger:

    Kære Kurt,

    Måske du kan hjælpe? Hvad hvis man allerede for længst har oprettet en Mailchimp-account og derved verificeret domænet. Kan jeg så stadig gå ind og ændre i SPF- og DKIM-record i DNS-indstillingerne for domænet (punkt 4). Og i givet fald, hvordan gør jeg det? For når jeg går indunder accounts, så kan jeg se, at min “Authentication” ikke er godkendt.

    Pft.

  2. Hej Sofja,

    Selvom du har verificeret domænet, så kan du stadig ændre opsætningen. Hvis du klikker på “View setup instructions”, kan du få Mailchimp til at verificere domænet igen, ligesom du også kan fjerne den første verificering med “Disable authentication” eller ved at trykke på “Remove” ud for domænet under Settings -> Verified domains.

    Håber det giver mening 🙂

    /Kurt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.