Hvem ejer dig på Twitter?

I USA er der næsten ikke grænse for hvilke typer retssager der kan blive anlagt. En af de mere interessante retssager der er i gang for øjeblikket, omhandler spørgsmålet om hvem der egentlig ejer indlæg og followers på Twitter.

Den amerikanske Twitter-bruger Noah Kravitz, er nemlig blevet sagsøgt af sin tidligere arbejdsgiver for et millionbeløb. Kravitz er en populær Twitter-bruger og havde på otte måneder fået oparbejdet en skare af godt 17.000 followers, mens han arbejdede hos virksomheden Phonedog.com

Nu kræver selvsamme virksomhed en erstatning på ca. 14 kr. pr. follower, da hans aktivitet på Twitter blandt andet er foregået i arbejdstiden og han igennem sit Twitter-navn @Phonedog_Noah har været med til at oparbejde en PR-værdi for Phonedog.com.

Derfor ser virksomheden det som et helt naturligt skridt at kræve erstatning, for at beskytte sine immaterielle rettigheder og sit varemærke.

Kan followers på Twitter og fans på Facebook sidestilles med kunder eller kundeemner? Bør der på samme måde som med overtagelse af kundekartoteker, kunne kræves et vederlag?

Hvad mener du?

3 kommentarer til “Hvem ejer dig på Twitter?”

  1. Nu ved jeg ikke mere om historien end det du har skrevet, men når brugernavnet henviser til virksomheden og hans aktiviteter har foregået i arbejdstiden, så kan jeg godt se ideen med at det er virksomhedens ejendom.

  2. Jeg mener også at virksomheden til dels har en pointe, men det kan være svært at prisfastsætte en follower.

    Normalt kan man nogenlunde fastsætte prisen på et salgslead, men efter min vurdering har man her en løsere tilknytning til kundeemnerne og dermed også mindre sandsynlighed for at det kan resultere i et salg.

Lukket for kommentarer.