Google køber Twitter

I en netop offentliggjort aftale, har søgemaskinegiganten Google købt den sociale netværkstjeneste Twitter for et endnu ukendt beløb.

Købet af Twitter skal ses i lyset af den manglende opbakning til Googles egen sociale tjeneste Google Buzz. Mange har svært ved at se hvilket behov Google Buzz udfylder, som ikke allerede kan opfyldes via Twitter eller beskedtjenester som MSN Messenger.

Samtidig har det vist sig at flere kun benytter Google Buzz til at få sendt Twitter-opdateringer til deres Gmail-konto og dermed ikke benytter det som det projekt- og samarbejdsværktøj det var tiltænkt.

Talskvinde April Buzzword fra Twitter glæder sig over købet og vil indenfor kort tid kunne løfte mere af sløret for aftalen, der også vil indeholde detaljer om Twitters forretningsmodel. Tidligere på året meddelete folkene hos Twitter nemlig, at de havde et nyt og spændende tiltag på vej, for at tjene penge på Twitter – vel at mærke et tiltag som ikke omfattede reklamer og annoncer.

Vi vil følge op på historien så snart der er nyt i sagen.

Twitter er den nye fokusgruppe

Når et reklamebureau søsætter en ny kampagne for en kunde, indkaldes specielt sammensatte fokusgrupper, for at vurdere kampagnen.

Det er ihvertfald den traditionelle fremgangsmåde, men hos flyselskabet Air New Zealand valgte man at tage sagen i egen hånd og gå nye veje. Deres nye annoncekampagne blev ikke forelagt en fokusgruppe, men de seks varianter af annoncen blev i stedet lagt online på Twitpic, hvorefter man bad twittere om at kommentere på annoncerne.

I bedste Web 2.0 stil er brugerne inddraget i beslutningen om den bedste annonce og det ligger lige til højrebenet at bruge Twitter til dette.

Hvad siger du – er det begyndelsen til enden for fokusgrupperne eller blot et smart marketingstunt?

thisMoment efterfølger Twitter

ThisMoment

Hvis du allerede er blevet godt træt af Twitter og synes at Facebook er håbløs gammeldags, bør du måske kigge nærmere på thisMoment.

Tjenesten, der spås til at blive den næste store sociale dille, har groft sagt taget det bedste fra både Facebook og Twitter, og lagt det i een tjeneste. Ret beset er konceptet enkelt, da det giver dig mulighed for at dele billeder og videoklip mens du oplever tingene. For hvert øjeblik kan du angive hvilken følelse du har i øjeblikket vha. tags og angive hvem du ellers delte øjeblikket med.

Læs videre “thisMoment efterfølger Twitter”