Derfor er Facebook-apps stadig bedst til konkurrencer

Facebook har for nyligt lempet reglerne for, hvordan konkurrencer på det sociale medie skal afholdes.

Hidtil har det været sådan, at konkurrencer skulle afholdes i en selvstændig Facebook-app. Samtidig måtte man som udbyder af konkurrencen, ikke opfordre til eller kræve at deltagerne “liker” eller lægger en kommentar, for at være med i konkurrencen.

Facebook LikeDisse restriktioner er blevet fjernet, så man nu kan afholde konkurrencer direkte på sin Facebook-sides timeline og man må også opfordre folk til at “like” eller kommentere et indlæg, for at være med i konkurrencen.

Man skulle tro at det var begyndelsen på enden for at benytte Facebook-apps til konkurrencer, men der er faktisk flere gode grunde til, at du fortsat skal anvende en app til din konkurrence:

1) Få tilmeldinger til dit nyhedsbrev
Når man deltager i konkurrencen, kan du kræve at man skal acceptere at modtage dit nyhedsbrev. Dermed får du opsamlet en mængde e-mail adresser, som du efterfølgende kan markedsføre dig overfor via dit nyhedsbrev. Dette er ikke muligt ved timeline-konkurrencer.

2) Få flere fans
Du kan gøre brug af “like-gating”, for at kunne deltage i konkurrencen. Det betyder, at selve konkurrencesiden først bliver tilgængelig for deltagerne, når/hvis de “liker” din Facebook-side. Dermed får din side flere “fans”.

3) Ensartet design overalt
Med en app kan du selv bestemme layoutet på konkurrencesiden og dermed kan du benytte samme visuelle udtryk og designstil, som du bruger i enhver anden kommunikation. Hvis din Facebook-side er udarbejdet med specielt cover- og timelinebillede, kan du sikre at konkurrencen passer ind i layoutet.

4) Indsamle information om deltagerne
Du kan udforme selve konkurrencesiden som du ønsker. Du kan eksempelvis udforme din egen quiz eller mini-spørgeskema, ved at tilføje formular-felter, som f.eks. afkrydsningsfelter og dermed opsamle viden om deltagerne.

5) Remarketing
Hele dette punkt kræver næsten et indlæg for sig selv, da der er meget store muligheder ved brug af remarketing.

Har du en webshop, kan du kort fortalt, få mulighed for at tilpasse din konkurrence, så den præmie man kan vinde, er noget som deltagerne er interesserede i. Netop det ved du, da du vha. remarketing har indsamlet viden om hvilke produkter den enkelte deltager har vist interesse for, på din webshop.

 

Dette er blot nogle af fordelene ved fortsat at benytte Facebook-apps til at afholde konkurrencer.

God fornøjelse med mulighederne.