Bing slår Google – på brugervenlighed

Analysefirmaet Catalyst Group, der har fokus på brugervenlighed og design, har lavet en undersøgelse af søgemaskinerne Google mod Bing.

Til undersøgelsen blev der nedsat en testgruppe bestående af 12 personer, der alle havde Google som deres foretrukne søgemaskine inden testen. Gruppen blev bedt om at foretage en række søgninger i de to søgemaskiner, mens deres færden blev iagttaget af eyetracking-kameraer. Derefter blev de bedt om at udfylde et spørgeskema om deres opfattelse af brugen af Google og Bing.

Testen viste overraskende nok, at mens gruppen generelt syntes bedst om Bing’s brugerflade, farver og brugervenlighed, vandt Google på relevansen i søgeresultaterne og genkendelighed. Bing føltes mere imødekommende og venlig i sit design, ligesom det var lettere at forfine sin søgning end hos Google. Derimod fandt de at søgeresultaterne var mere præcise hos Google, ligesom testgruppen også følte sig hjemme i Googles brugerflade, da de allerede benyttede nogle af Googles andre tjenester.

Rapporten om Google versus Bing er især interessant for SEO-folk og annoncører, da testen viste at brugerne af Bing i langt højere grad er tilbøjelige til at finde deres søgeresultater “above-the-fold” – dvs. det skærmområde der er synligt i browservinduet, uden at scrolle ned i skærmbilledet. I stedet for at scrolle ned af siden, valgte brugerne i stedet at forfine søgningen i Bing, mens de hos Google valgte at scrolle ned af siden, for at se alle resultaterne.

Rapporten er spændende læsning og kan fint bruges som et redskab i bestræbelserne på at forbedre brugervenligheden, både på websites generelt og på landingspages ifm. Adwords-kampagner. Senest er Morten Vadskær kommet med input efter samme opskrift, til at gøre Brian Brandts site Jysk eMarketing endnu bedre.

16 kommentarer til “Bing slår Google – på brugervenlighed”

  1. Det er jo faktisk en sjov konklusion – i det at Google største force tidligere var brugervenlighed (=enkelthed) i forhold til Yahoo, Jubii osv.

    Men rigtig god pointe med “above the fold”. Med Bing bliver det så endnu vigtigere at ligge som én af de første (ikke mindst på long tail søgeord).

  2. Meget interessant

    Det siges jo, at Google er begyndt at undersøge Bings algoritme. Det siger også en del om, hvor seriøst “truslen” bliver taget.

  3. Min personlige erfaring er dog at bings resultater er lidt “skæve” – nogen andre der har samme oplevelse ?
    Eks. mit firma site, kommer frem på de første 6 pladser i alle mulige afskygninger på bing – imens det på google.com er det kun 1. pladsen jeg indtager og så er der konkurrenter for resten.
    Personligt, ville jeg hellere stilles overfor googles 1. resultat, fremfor det sted hvor jeg står plastret ud over det hele – specielt når jeg skal søge efter noget andet end min egen butik 😛
    Tak for godt indlæg iøvrigt, det var sjov læsning.
    Michael
    .-= Michael Hansen´s last blog ..Stenslag ? vi har lavet nyt site =-.

  4. Tak for din kommentar, Michael.
    Bing og Google lægger vægt på lidt forskellige ting når de vurderer relevante resultater. Det har blandt andet vist sig, at Bing lægger større vægt på nøgleord i title-tag’et.

    Der findes udvidelser til Firefox som Bing vs. Google, hvor du kan sammenligne resultaterne (https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/12661) eller du kan bruge sitet http://www.bing-vs-google.com/. Hvor gode og retvisende de er, skal være usagt.

  5. Takker for tippet.
    Jeg vil se lidt på det addon, og jeg skal vist også til at læse lidt på det BING optimering 🙂 min bilplejeblog er på side 3 milliard 😛 hvilket jo ikek kan være meningen 😛
    .-= Michael´s last blog ..Laktyper – hård eller ikke hård =-.

  6. Det bliver sjovt hvis Bing begynder at få stor succes, så skal man jo til at optimere perfekt til begge søgemaskiner.

  7. Tror aldrig Bing kommer i nærheden af Google. Det kunne dog være spændende hvis en anden søge maskine kunne tage lidt brugere fra google så længe deres måde at ranke sider på ikke er alt for forskellige.

Lukket for kommentarer.