3 takeaways fra Ehandelsdagen 2017

Torsdag d. 2. februar 2017 løb arrangementet “Ehandelsdagen 2017” af stablen i Kulturcenter Limfjord i Skive.

Arrangementet var stablet på benene af Dennis Drejer fra Rito.dk og Søren Sieg Jensen fra Cykelpartner, med de formål at give inspiration til e-købmænd og mulighed for at netværke.

Der deltog ca. 165 personer i arrangementet, herunder også jeg selv på vegne af Vestjysk Marketing.

Her følger 3 umiddelbare takeaways fra konferencen, som du kan bruge med det samme i din egen webshop:

Gør din kundeservice personlig

Som lille webshop kan det virke næsten umuligt at tage kampen op mod de store konkurrenter. De har volumen til at købe stort ind og dermed give billigere priser, ligesom de har et stort marketingbudget og en top-trimmet distributionskæde.

Du kommer aldrig til at vinde kampen på disse parametre, så glem det! I stedet bør du fokusere på de områder hvor du kan gøre en forskel, nemlig på det personlige plan.

En personlig og proaktiv kundeservice, kan afgøre valget mellem dig og dine konkurrenter.

Hos Lasertryk, som holdt det afsluttende indlæg på konferencen, er man fuldt ud klar over betydningen af en personlig kundeservice. På de forskellige forretningsområder på deres website, er der altid et billede af den ansvarlige for området, med et telefonnummer, så man altid kan ringe og stille spørgsmål.
Samtidig får alle nye kunder en mail fra chefen for kundeservice, med en e-mail adresse og et telefonnummer, som man kan benytte hvis man har spørgsmål eller oplever problemer med en ordre.

Hos Rito.dk bruger man samme fremgangsmåde. Der er altid mulighed for at få personlig betjening og få svar på spørgsmålene – vel at mærke fra eksperter som ved noget om det område de har med at gøre. Både Rito.dk og Cykelpartner fremhæver helt bevidst deres telefonnumre på websitet, så kunderne ikke er i tvivl om muligheden.

Brug dine permissions

Et af indlæggene på Ehandelsdagen 2017, kom fra Internet-boghandlen Saxo. Det var et spændende indblik i deres overvejelser og strategier omkring e-mail markedsføring.

Selvom du ikke sender nyhedsbreve ud til mange tusinde, som Saxo gør, så kan du alligevel lære noget.

Saxo har deres abonnenter opdelt i segmenter, efter interesseområde. Segmenterne kan både være fordelt på bog-genrer og forfattere. Det giver Saxo mulighed for at sende meget målrettede og vedkommende nyhedsbreve ud, som også resulterer i flere salg.

Nyhedsbrevene står ikke alene, men suppleres af en række automatiserede mails, som eksempelvis minder kunderne om at de har en ikke-afsluttede ordre i indkøbskurven eller gør opmærksom på rabatter, som kunden har overset. Selvfølgelig stadigvæk kun til kunder, som de har tilladelse til at kontakte.

Hos Saxo er man meget bevidste om, at nyhedsbrevene skal have relevans for mig som modtager, for at e-mail markedsføringen virker optimalt. Samtidig er man meget bevidste om hvilke permissions man har og hvordan man kan anvende dem optimalt.

“En måling er bedre end tusinde holdninger”

Flere af dagens oplægsholdere kom ind på konverteringsoptimering og vigtigheden af at måle på sine tiltag, via splittests og lignende.

Grundlaget for al måling er dog altid en mavefornemmelse og nogle gange behøver man ikke at foretage en måling, men skal blot følge sin mavefornemmelse.

Som Anders Grønborg fra Lasertryk sagde, så er “en måling bedre end tusinde holdninger”. Selvom en måling viser et negativt resultat, er det også et brugbart resultat, som man kan arbejde videre med.

Husk også, at det ikke altid gælder om at tilføje ting på websitet, men i ligeså høj grad også at fjerne elementer. Eksempelvis havde Cykelpartner oplevet en forøgelse af gennemsnitsordren, ved at fjerne listen af varegrupper i venstre side, på en kategori-side.

 

Du kan læse mere om konferencen på http://www.ehandelsdagen.dk

2 kommentarer til “3 takeaways fra Ehandelsdagen 2017”

Lukket for kommentarer.